Straatintimidatie

Samenreis-app voor een veiliger gevoel na het uitgaansleven

Samenreis-app voor een veiliger gevoel na het uitgaansleven

Opdrachtgever

ICTU

Mijn rol

Interaction Designer

Samenstelling

Team van 5

Periode

Feb '22 - Jun '22

Weather app image
Weather app image
Weather app image
Weather app image
Weather app image
Weather app image

Project omschrijving

Wij kregen de opdracht om zelf een maatschappelijk probleem te kiezen en ons hierop te focussen. Hiervoor hebben door verhalen en eigen interesses voor straatintimidatie gekozen, met de focus op het uitgaansleven. Door onderzoek kwamen er erachter dat het gevoel van veiligheid belangrijker en makkelijker op te lossen is dan de straatintimidatie zelf.

Ontwerpvraag

Hoe kunnen wij door middel van digitale technologie ervoor zorgen dat straatintimidatie tijdens het uitgaansleven in Rotterdam onder vrouwen tussen de 18 en 25 afneemt?

Over de opdrachtgever

ICTU helpt overheidsorganisaties met uiteenlopende uitdagingen rondom digitalisering en werkt hierbij mee aan een betere digitale overheid. ICTU is een onpartijdige advies- en projectenorganisatie binnen de overheid. Zij werken vanuit de overtuiging dat ICT de overheid vooruithelpt bij maatschappelijke vraagstukken. Ze ondersteunen bij het doorvoeren van veranderingen en het opzetten en begeleiden van ICT-programma’s, het ontwikkelen van software, het uitvoeren van (architectuur)toetsen en het doen van onderzoek. 

Toegepaste methodes

Straatinterviews

De straat op gaan om de doelgroep te spreken over hun ervaringen.

Statement cards

Onderzoeksresultaten omgezet in vier statement cards.

Brainstorm sessies

  • Crazy 8 (zelf begeleid)

  • Round Robin

  • Negatief brainstormen

Storyboards

Drie verschillende concepten uitgewerkt in storyboards.

User testing

  • A/B testing

  • Dot voting

  • Usability testing

Design System

Styleguide en knoppen/elementen opgesteld voor een consistent design.

Toegepaste methodes

Straatinterviews

De straat op gaan om de doelgroep te spreken over hun ervaringen.

Statement cards

Onderzoeksresultaten omgezet in vier statement cards.

Brainstorm sessies

  • Crazy 8 (zelf begeleid)

  • Round Robin

  • Negatief brainstormen

Storyboards

Drie verschillende concepten uitgewerkt in storyboards.

User testing

  • A/B testing

  • Dot voting

  • Usability testing

Design System

Styleguide en knoppen/elementen opgesteld voor een consistent design.

Toegepaste methodes

Straatinterviews

De straat op gaan om de doelgroep te spreken over hun ervaringen.

Statement cards

Onderzoeksresultaten omgezet in vier statement cards.

Brainstorm sessies

  • Crazy 8 (zelf begeleid)

  • Round Robin

  • Negatief brainstormen

Storyboards

Drie verschillende concepten uitgewerkt in storyboards.

User testing

  • A/B testen

  • Dot voting

  • Usability testing

Design System

Styleguide en knoppen/elementen opgesteld voor een consistent design.

Discover

We hebben onderzoek gedaan naar straatintimidatie, de slachtoffers, omstanders, daders en huidige oplossingen. Hierbij heb ik me bezig gehouden met het afnemen straat interviews bij slachtoffers, het opstellen van een enquete en me verdiept in de omstanders.

Vanuit de onderzoek resultaten hebben we statement cards gemaakt. Vanuit hier hebben we vier statements opgesteld die ons onderzoek samenvatten.

Statement cards

·

Ik als vrouw na het uitgaan in Rotterdam, weet dat er manieren zijn om straatintimidatie tegen te gaan, maar maak hier geen gebruik van, omdat ik de situatie erg genoeg vind & het al gebeurd is.

·

Ik als vrouw na het uitgaan in Rotterdam, wil mij niet onveilig voelen als ik alleen naar huids ga door de omgeving om mij heen, omdat ik met een gerust gevoel, zonder zorgen thuis wil komen.

·

Ik als vrouw na het uitgaan in Rotterdam, wil niet nageroepen, achtervolgd of aangeraakt worden op het moment dat ik alleen naar huis ga, omdat ik niet te maken wil hebben met straatintimidatie en niet lastig gevallen wil worden door de omgeving.

·

Ik als vrouw na het uitgaan in Rotterdam, wil niet afhankelijk zijn van telefoneren met iemand om mij veilig te voelen, omdat ik zonder middelen of anderen veilig thuis wil kunnen komen.

Define

Vanuit ontwerprichtlijnen die we hebben opgesteld zijn we brainstorm sessies gaan houden. Hierbij hebben we de Round Robin, negatief brainstormen en Crazy 8 toegepast. Bij alle sessie was ik betrokken, de Crazy 8 methode heb ik zelf uitgevoerd bij mede studenten.

De resultaten van alle brainstorm sessie hebben we verwerkt in een COCD-box. Dit zorgde ervoor dat we de ideeën konden clusteren en tot drie verschillende concepten konden komen.


Na het generen van verschillende concepten hebben we drie concepten gepresenteerd aan de opdrachtgever en docenten. Hiervoor heb ik bij ieder concept een storyboard gemaakt. Lees hieronder wat deze concepten zijn en zie de storyboards.

Conceptbeschrijving: 3 verschillende concepten

VR Education

De VR Education is een educatieve VR game waarbij je de verschillende perspectieven en situaties leert kennen rondom straatintimidatie tijdens het nachtleven. In de game speel je als slachtoffer en omstander. 

Safety Shine

Safety Shine is een app waarin vrouwen kunnen aangeven of het fietspad veilig of onveilig aanvoelt. Nadat deze melding is gemaakt, worden speciale lampen op de route groen of rood gekleurd als aanduiding van de situatie. 

Safe Way

Met onze app Safeway willen we ervoor zorgen dat vrouwen zich geen zorgen meer hoeven te maken over wat voor hen de veiligste route naar huis is. De app vertelt je namelijk hoe je het snelst op je eindbestemming kan komen, maar ook hoe je hier het veiligst kan arriveren. 

Design

Vanuit feedback van de opdrachtgever en onze docent Rolf zijn we tot het concept PalPoint gekomen. Tijdens het uitwerken heb ik me bezig gehouden met de plaatsing en werking van bepaalde functies. Dit heb ik gedaan door het maken van schetsen, wireframes en deze uit te werken tot een high-fid prototype. Ook heb ik een flowchart gemaakt voor de flow van de hele app. Tussen iedere iteratie door hebben we het getest bij de doelgroep en deze feedback meegenomen in een volgende iteratie.

Eindproduct

PalPoint biedt de mogelijkheid om samen met anderen naar huis te reizen na het uitgaan in de stad. Dit doet de app aan de hand van verschillende ontmoetingsplaatsen die te vinden zijn via PalPoint. Door middel van deze ontmoetingsplaatsen kun je samen met anderen met een veilig gevoel naar huis gaan. In de app kunnen gebruikers aangeven bij welke ontmoetingsplaats ze staan, op welke manier ze reizen en welke kant ze op moeten. Met deze informatie gaat Pal Point op zoek naar een ontmoetingsplek met mensen die dezelfde kant op moeten. Zo kan je gemakkelijk een groep joinen om niet meer alleen naar huis te hoeven reizen. 

Pal Point is ontworpen met vrouwen als voornaamste doelgroep, maar het is geschikt voor een groot aantal gebruikers die na het uitgaan graag in een groep naar huis willen reizen. Hierbij is wel van belang dat de veiligheid van elk individu behouden blijft. 

Ontwerprichtlijnen

Bewustwording

Het leren herkennen en respecteren van de grenzen van de ander en van jezelf.

Veiligheid voorop

Wij geloven dat de veiligheid van elk individu centraal staat. Daarom bieden wij hier extra aandacht aan en staat dit bij ons voorop.

Digitaal toegankelijk

Wij vinden dat onze oplossing voor iedereen op elk moment toegankelijk moet zijn. Daarom vinden wij een digitale oplossing belangrijk.

Samen sterker

Wij vinden het belangrijk dat niemand alleen is. Daarom moet onze oplossing harmonie bieden tussen verschillende partijen.

Mijn rol als interaction designer

Tijdens dit project volgde ik op school lessen vanuit interaction design lab. Vanuit dit lab kregen we methodes mee die bij de rol als interaction desginer passen die ik vervolgens heb kunnen toepassen bij ons project. Dit waren methodes zoals persona's, wireframes met annotaties, flowchart, test methodes (zoals A/B testing en expert review) en een design system.

Bij iedere iteratie zorgde ik ervoor dat we de feedback vanuit de testen meenamen en dat dit verwerkt werd in een nieuwe iteratie. Tijdens het testen focuste ik me op de verschillende functies en of deze duidelijk waren voor de doelgroep.

Leerpunten

Samenwerking

In het begin van dit project verliep onze communicatie wat stroever. Door met elkaar duidelijkere afspraken te maken zoals het op de hoogte van onze voortgang en wekelijks een vast moment af te spreken hebben we dit verbeterd. Ook stelde ik regelmatig voor om fysiek af te spreken in plaats van online. Dit zorgde ervoor dat we als team productiever waren en beter op de hoogte waren van elkaars voorgang.

Afnemen interviews

Het afnemen van straatinterviews had ik nooit eerder gedaan. Ik was bang mensen lastig te vallen in hun dagelijkse dingen. Door de straat op te gaan kwam ik er achter dan de meeste mensen open staan voor en interview en het juist interessant en fijn vonden om hun verhaal kwijt te kunnen.

Toevoeging campagne

Verder heb ik gezien wat de toegevoegde waarde kan zijn van een campagne model bij een project. Door een campagne op te stellen bij ons project kunnen we ons concept krachtig neerzetten. Een campagne hoort eerder bij een marketing opleiding, desondanks kan je met een paar simpele campagne elementen een concept veel naar voren brengen.