Onverwachte kosten freelancers
Project omschrijving
Tijdens de minor Interaction & User Experience Design hebben we als team de opdracht vanuit Okapion de opdracht gekregen om aan de slag te gaan met onvoorziene kosten bij een specifieke doelgroep. Deze doelgroep stond nog open en mochten we zelf invullen, we hebben hierbij voor startende freelancers met minder dan twee jaar ervaring gekozen. Deze keuze kwam voort uit ons deskresearch waaruit bleek dat deze doelgroep meeste onderschat welke verantwoordelijkheden gepaard gaan met freelance werk.
Ontwerpvraag
Hoe kunnen we freelancers, met minder dan twee jaar ervaring, voorbereiden op onverwachte kosten?
Over de opdrachtgever
Okapion was de opdrachtgever voor dit project, ze bedenken en ontwerpen gebruiksvriendelijke oplossingen voor complexe digitale uitdagingen. Gedurende het project onderhielden we regelmatig contact met Okapion, hoofdzakelijk via Slack. Bovendien organiseerden we wekelijks een stand-up meeting met hen, waarin we onze voortgang en vervolgstappen bespraken en om feedback vroegen.
Discover
Uit ons desk- en fieldresearch bleek dat er veel soorten freelance sectoren zijn en dat iedere sector zijn eigen kosten met zich meebrengt. Verder zagen we dat het werk als freelancer erg eenzaam zijn, ze hebben vaak ook geen kennissen waarvan ze mee kunnen kijken hoe iemand anders het heeft aangepakt. Ze staan er dus alleen voor en weten hierdoor vaak niet wat ze kunnen verwachten.
Belangrijkste inzichten
·
"Het verschilt heel erg in wat voor sector je actief bent. Iedere sector heeft andere onvoorziene kosten dus een horeca freelancer heeft hele andere kosten dan iemand die in de zorg werkt." - Interview freelancer
·
"Door een kleine buffer te houden van ongeveer 300, kan ik mijn zakelijke uitgaven altijd betalen. In de toekomst zou ik wel meer en specifieker willen sparen" - Interview freelancer
·
Freelancen gaat soms ook gepaard met eenzaamheid door thuiswerken, onzekerheid, angst en een heleboel stress. - Deskresearch
Deze inzichten hebben we omgezet naar ontwerprichtlijnen door de inzichten te clusteren. De ontwerprichtlijnen bestaan onder andere uit ‘Personalisatie’ door het hebben van veel freelance sectoren en ‘Activeren’ door de freelancers te activeren en gemotiveerd te raken voor het sparen van onverwachte kosten.
Ontwerprichtlijnen
Personalisatie
De oplossing moet zo gemaakt zijn dat de gebruiker persoonlijke keuzes kan maken in het product.
Privacy
De oplossing moet je gebruikersinformatie goed beveiligen. Ervoor zorgen dat er geen persoonlijke gegevens, zoals geld, naar buiten worden gebracht.
Activeren
De oplossing moet de gebruikers motiveren om hun doelen te behalen. De oplossing helpt mee aan het activeren van de gebruiker.
Betrouwbaar
De oplossing moet betrouwbaar overkomen bij de gebruikers zodat zij met een veilig gevoel aan de slag kunnen.
Define
Vanuit de ontwerprichtlijnen hebben we verschillende brainstorm sessies gehouden met team. Hiermee hebben we een variatie aan concepten kunnen bedenken passend bij de problemen vanuit de eindgebruiker. Deze brainstorm sessies waren onder andere brainwriting, 635 brainstorming, reverse brainstorming en een mindmap met de opdrachtgever. Iedereen binnen het team had een eigen creatieve sessie uitgekozen en voorbereid, hierbij koos ik voor de ‘635 brainstorming’ techniek.
Door het plaatsen van de ideeën in een COCD-box en deze vervolgens te clusteren zijn we op drie concepten gekomen. Ieder concept had een andere focus, namelijk: facturen op tijd betalen doormiddel van gamification, kennis opdoen van ervaren freelancers en sparen aan de hand van persoonlijke spaardoelen. Van deze drie concepten hebben we schetsen gemaakt, deze uitwerkt in wireframes en vervolgens omgezet tot high-fid prototypes. Hierbij heb ik me gefocust op de concepten Teamlancer en Freddy’s. Hiervoor heb ik voor verschillende functies de schetsen, wireframes en high-fid prototype gemaakt.
Ook heb ik voor het concept Freddy’s de sitemap en het storyboard gemaakt voor de verduidelijking van de flow en het overbrengen van ons concept aan externe, zoals de opdrachtgever.
Conceptbeschrijving: 3 verschillende concepten
Teamlancer

In Teamlancer kun je een team samenstellen met je vrienden of bekenden die ook als freelancer werken. Via een overzicht kun je eenvoudig zien welke van je vrienden nog onbetaalde facturen hebben. Met slechts één klik kun je ze een herinnering sturen voor deze facturen. Hoe sneller je betaalt, hoe meer punten je team verdient, want je neemt deel aan een competitie tegen andere teams in jouw regio.
Freddy's

Met Freddy's kun je in contact komen met ervaren deskundigen en deel uitmaken van een groep bestaande uit een ervaren freelancer in jouw vakgebied en nog drie andere beginnende freelancers. Als je vragen hebt, kun je bij hen terecht of de meest gestelde vragen raadplegen.
Hamster

Hamster genereert op maat gemaakte spaardoelen die zijn afgestemd op jouw persoonlijke situatie. Je geeft je freelance specialisatie op en beantwoordt enkele vragen. Op basis hiervan worden spaarcategorieën gecreëerd waar je automatisch geld voor kunt opzijzetten. Voorbeelden van deze categorieën zijn onder andere elektronica, waarin bijvoorbeeld een laptop of mobiele telefoon kan worden opgenomen.
Design
Op basis van feedback van de opdrachtgever en concept testing bij de doelgroep hebben we besloten met het Hamster concept een integratie te ontwerpen binnen een bestaande bankapp. Hiervoor hebben we gekozen voor de Rabobank omdat zij een van de meeste freelance gebruikers hebben.
Het uitwerken van het product ik volgens een iteratief proces gegaan. Na iedere iteratie hebben we het prototype getest doormiddel van usability testing. De resultaten noteerde we in testrapportages en verwerkte we in een volgende iteratie.
Voor de lay-out van het prototype heb ik gebruik gemaakt van A/B-testing. Hierdoor kon ik testen wat de doelgroep fijn vind en hoe ze het product gebruiken. Zo bleek dat ze graag teksten bij iconen willen hebben ter verduidelijking. Daarnaast heb ik om de flow van het eindproduct visueel zichtbaar te maken heb ik een sitemap en flowchart gemaakt.
Voor de iteratie in de Rabobank heb ik onderzoek gedaan naar hun huisstijl. Ik heb daarbij gekeken naar de app en website, de gebruikte fonts, kleuren, knoppen en iconen. Ook heb ik casussen gelezen van ontwerpers die de Rabobank huisstijl hebben ontworpen. Verder heb ik de doelgroep en het taalgebruik binnen de producten van de Rabobank geanalyseerd. Vanuit deze informatie heb ik een styleguide opgesteld waarmee we het high-fidelity prototype hebben ontworpen. De visuele style heb ik getest doormiddel van een 5 second test. Hieruit bleek dat de Rabobank huisstijl direct te herkennen was en goed was overgenomen in het prototype.
Samen met de visual designer hield ik de voorgang van het prototype bij en waren we eindverantwoordelijke.
Eindproduct
Hamster is een spaarfunctie binnen de Rabobank. Door het te verwerken binnen een bank app ervaart de gebruiker het als betrouwbaarder. Rabobank is een van de meest gebruikte banken onder freelancers. De Hamster functie geeft de gebruiker op sector gebaseerde vragen. Aan de hand van deze vragen worden er automatisch categorieën opgesteld. Één van deze categorieën kan elektronica bevatten wat bijvoorbeeld een laptop en telefoon kan bevatten. Je spaar categorieën en spaarpercentage kan je ieder moment aanpassen. Omdat freelancers geen vast inkomen hebben spaar je een percentage van je inkomen in plaats van een vast bedrag. Doormiddel van je spaargeschiedenis kan je zien wat je in het verleden heb gespaard op hebt opgehaald. De functie van de spaargeschiedenis heb ik uitgewerkt.
Voor de introductie van de Hamster functie hebben we een video gemaakt waarin ik een van de acteurs ben. Deze video is te zien op onze team website. Op deze website is meer terug te lezen over ons proces en ons onderzoeksverslag. Bekijk hier de website.
Nadat de minor was afgelopen hebben we in overleg met Okapion een mail naar de Rabobank gestuurd met de vraag om we ons concept zouden mogen pitchen, hierop reageerde ze positief! We hebben toen een pitch in elkaar gezet waarin we kort ons concept uitlegde maar ook ingingen op de toegevoegde waarde voor de Rabobank. Het eerste deel van de pitch bij de Rabobank heb ik gepresenteerd. Ze reageerde erg positief en stonden open voor mogelijkheden. Helaas hebben we na dit gesprek geen gehoor gekregen.
Mijn rol als interaction designer
Als interaction designer was in eindverantwoordelijke van de interactie binnen de app. Tijdens de usability en A/B testen heb ik me gefocust op de functies binnen de app en gekeken waar de onduidelijkheden zitten voor de gebruikers. Ook heb ik na iedere iteratie het prototype doorgelopen om te kijken of die volledig klikbaar was en klopte.
Leerpunten
Werkmethode
Tijdens het gehele proces hebben we gewerkt door te kijken waar we in het proces staan, wat we op dat moment al hadden en wat we nodig hadden. Door op deze manier te werken en niet te denken ‘wat verwacht school van mij?’ verliep het proces erg gemakkelijk. We hebben veel kunnen doen binnen een korte tijd door onder andere goed samen te werken, taken verdelen en veel contact houden.
Doel van methodes
Door het werken volgens de manier hierboven beschreven ben ik methodes gaan toepassen omdat we het nodig hadden in het proces en niet alleen voor mijn beoordeling op school. Hierdoor heb ik de toegevoegde waarde van een flowchart ingezien en op welke manier je ontwerprichtlijnen kan creëren uit inzichten.
Samenwerken met verschillende disciplines
Verder heb ik leren samenwerken met studenten vanuit andere studies. Wij waren een team van vijf bestaande uit twee cmd studenten, één informatica studente, één Applied Geo-Information Science student en één bedrijfskunde student. Hiermee waren wij het meeste gevarieerde team binnen de minor. Tijdens deze opdracht heb ik veel van mijn cmd kennis moeten overdragen aan mijn teamgenoten. Sommige hadden nog helemaal geen ervaring met UX design. Het uitleggen van de methodes en hoe we te werk gaan was meteen een goede test voor mezelf. Door alles rustig uit te leggen en ze de ruimte te geven leerde ze al snel wat UX design inhoud en hoe het proces eruit ziet.












